Weekendje Nijmegen

Nijmegen, een weekend cultuur, historie en gezelligheid.

Al een tijdje op onze bucketlist; Een weekendje Nijmegen vol cultuur, historie en vooral gezelligheid.

Wij gingen voor een weekendje historie, cultuur, winkelen naar Nijmegen. ‘Gewoon’ genieten van het leven in een van de oudste steden van Nederland!

Nijmegen heeft het allemaal, cultuur, historie en een rijke geschiedenis. De prachtige stad is zowel verrijkend als ontspannend, ondanks het druileirge weer hebben wij zin in deze trip. Wij rijden van het noorden van Nederland naar Gelderland eenmaal aangekomen in de prachtige stad parkeren wij de auto langs de Waal. Dat is namelijk de locatie waar de podwalk ”Het verhaal van Nijmegen’‘ start.

De podwalk is een fascinerende audiotour die ons meeneemt door de rijke geschiedenis van Nijmegen. De podwalk kun je makkelijk downloaden en met onze oortjes in liepen we over de brug richting de stad, al marcherend liepen we door de straten en dwaalden we dwars door de stad, langs monumenten, bijzonder park en plekken die elk een eigen verhaal vertellen.

Valkhofpark

Een hoogtepunt van de podwalk was het Valkhofpark. Het Valkhofpark in Nijmegen speelde een cruciale rol in het culturele en historische landschap van de stad. Het Valkhofpark ligt op een heuvel nabij de rivier de Waal,  eenmaal boven heb je een prachtig uitzicht over de rivier en de stad. Het

Het Valkhofpark staat bekend om zijn diepgewortelde geschiedenis die teruggaat tot de Romeinse tijd. Nijmegen, een van de oudste steden in Nederland, speelde al vroeg een significante rol in de Romeinse geschiedenis als een belangrijk militair kamp en later als een bloeiende handelsnederzetting. In de Middeleeuwen werd het Valkhof een belangrijk keizerlijk paleis, opgericht door Karel de Grote. Hoewel het oorspronkelijke paleis grotendeels verloren is gegaan, staan de Sint-Nicolaaskapel (ook bekend als de Kapel van Karel de Grote) en de Barbarossaruïne nog steeds in het park als stille getuigen van het roemrijke verleden.

Tegenwoordig is het Valkhofpark een geliefde groene oase voor zowel inwoners van Nijmegen als bezoekers. Het biedt een serene plek voor wandelingen, picknicks en om gewoon te genieten van de natuur en de rust. Het park is ook het toneel voor diverse culturele evenementen, waaronder het jaarlijkse Valkhof Festival, dat deel uitmaakt van de Vierdaagsefeesten. Dit festival trekt tal van bezoekers met zijn eclectische mix van muzikale optredens, kunst en culturele activiteiten.

De trappen naar boven was een behoorlijk klim, maar eenmaal boven konden we echt even genieten en de hele stad overzien!

Toch moesten we door, de podwalk wijst ons verder door de stad. Eenmaal terug bij de auto hebben we ruim anderhalf uur gewandeld en weten we heel veel over de geschiedenis. Na de podwalk was het tijd om richting ons hotel te gaan. Midden in de stad parkeren wij de auto en lopen we naar ons hotel. Eenmaal gesetteld lopen we richting de winkelstraten. De verscheidenheid aan winkels, van grote ketens tot kleine boetiekjes, Nijmegen heeft het allemaal. Ook de gezellige terrassen slaan we niet over. Ook op de markt konden we alle versnaperingen niet overslaan en kochten we lokale lekkernijen en genoten we van de levendige sfeer die zo kenmerkend is voor Nederlandse markten.

’s Avonds bezochten we een gezellige bar, waar de gezellige sfeer en het vriendelijke personeel ervoor zorgden dat onze eerste dag in Nijmegen perfect afsluiten.

Cultuursnuiven ondanks de regen

De volgende dag werden we wakker met het geluid van regen tegen het raam. Maar dit weerhield ons er niet van om eropuit te trekken en de culturele rijkdom van Nijmegen te ontdekken. Ons eerste stop was het Museum Valkhof. Helaas geen uitgebreide collectie op het gebied van archeologie, oude kunst en moderne kunst omdat het museum druk aan het verbouwen is. De tijdelijke locatie van het museum was nu een expositie ‘Into the Black Hole’ te zien. De conclusie voor ons: We moeten zeker nog een keer terug naar het Valkhof voor de expositie over de Romeinse geschiedenis.

Vervolgens bezochten we Museum de Bastei. Het museum is een prachtig museum voor ieder die meer wil weten over de cultuurhistorie. Het museum is gelegen aan de rivier de Waal. We werden hartelijk begroet en konden met onze VIP passen van de Vriendenloterij het museum gratis bezoeken en zelfs kiezen voor een rondleiding! Het museum bied een fascinerende blik op de relatie tussen Nijmegen, haar rivieren en de natuur. Ondanks het regenachtige weer was het uitzicht vanuit de Bastei spectaculair. Eenmaal boven in de Bastei heb je een prachtig uitzicht waar je ook nog even kunt genieten van een kleine versnapering.

Ons weekend in Nijmegen sloten we af met een heerlijke lunch in een van de lokale cafés, voordat we weer richting het noorden gingen. Ondanks de regen op de laatste dag, was ons weekend gevuld met mooie momenten, culturele schatten en vooral veel gezelligheid.

Wandelen langs de Waalkade

In Nijmegen kun je ook genieten in de natuurgebieden. Helaas door de regen zijn we niet echt een lange wandeling gaan maken. Vanaf de Bastei liepen we nog even kort over de Waalkade. De Waalkade is een populaire plek voor zowel locals als bezoekers om te wandelen, te ontspannen en te genieten van het uitzicht op de voorbijvarende schepen. De combinatie van historische rijkdom en natuurlijke schoonheid maakt Nijmegen tot een unieke bestemming in Nederland!

Nijmegen is een aanrader

Een weekend in Nijmegen is een aanrader voor iedereen die houdt van een mix van cultuur, geschiedenis en gezelligheid. De stad biedt een unieke combinatie van activiteiten die zowel leerzaam als vermakelijk zijn, ongeacht het weer.