IJsspeedway

IJsspeedway is niet een hele bekende sport in Nederland omdat je ijs er voor nodig bent. In landen zoals Rusland en Zweden leeft deze sport echt en dat moet ook gebeuren in Nederland. IJsspeedway is een Evenement Dat motoren op ijs gaan rijden. Als één van de weinige landen organiseert Nederland elk jaar een finale voor het Wereldkampioenschap. Fans van over de hele wereld komen deze kant op om het te aanschouwen en hun rijders aan te moedigen.

IJsspeedway in Nederland

In 1973 wordt in Assen voor het eerst een WK race gehouden. Sindsdien komen er elk jaar vele duizenden toeschouwers uit binnen- en buitenland op af. Sinds het jaar 2000 wordt aan dit raceweekend traditiegetrouw ook een internationale race vastgeplakt: de Roelof Thijs Bokaal. Over het algemeen komt hier de jongere garde aan de start.

In tegenstelling tot de WK-wedstrijden wordt deze race verreden volgens een knock-out-systeem, wat garant staat voor bloedstollend spannende heats. Want hoewel de gemiddelde snelheid misschien een paar km per uur lager ligt, zijn de wedstrijden om de RT Bokaal doorgaans minstens net zo spannend als bij het WK. Het is bovendien al vaak voorgekomen dat de coureurs die succesvol waren in de vrijdagavondrace zich het daaropvolgende jaar voor de WK-serie kwalificeerden.

Geschiedenis

Wanneer ijsspeedway precies ontstaan is, is niet bekend. De Russen roepen uiteraard dat zij het uitgevonden hebben, en dat zou maar zo eens waar kunnen zijn. Ook de Zweden claimen in 1920 als eerste op hun vele meren te zijn gaan racen, en het klopt dat ijsspeedway in Scandinavië altijd erg populair is geweest.

Het eerste verslag van een ijsspeedwaywedstrijd stamt in ieder geval uit 1925 en gaat over een wedstrijd op de Eibsee in Duitsland. Maar vanaf de vijftiger jaren wordt de sport door de Russen gedomineerd. De winnaar van het eerste Europese kampioenschap, in 1963, was dan ook een Rus. En toen er in 1966 voor het eerst een WK gehouden werd, kwam de winnaar wederom uit Rusland. Buiten de Russen is er vier keer een Zweed, twee keer een Tsjech en een keer een Fin wereldkampioen geworden.

Van Assen naar Heerenveen

In maart 2016 viel het doek voor ijsspeedway in Assen.Doordat het ijsstadion gesloopt werd leek het erop de er een einde was gekomen aan de ijsspeedwaytraditie in Nederland. In de zomer van 2016 bleek echter dat het evenement welkom was in het vernieuwde Thialf stadion in Heerenveen.Voor 2017, 2018 en 2019 is het ijsspeedway in Nederland weer verzekerd van een thuisbasis.

De motoren

Een bijzonder kenmerk van de ijsspeedwaymotor is dat de rem volledig ontbreekt. Bovendien heeft hij maar twee versnellingen, waarvan de eerste alleen voor de start gebruikt wordt. De ijsspeedwayer heeft bijna altijd een motor van het merk Jawa, dat in Tsjechië wordt gemaakt. Dit is een 500cc viertaktmotor met één cilinder, die zo’n 55 pk produceert en methanol als brandstof gebruikt. Vóór de race wordt door een technische keuring gekeken of de motor aan alle eisen voldoet, ook omdat een redelijk groot gedeelte door de coureurs zelf in elkaar geknutseld wordt. De complete ijsspeedwaymachine mag niet minder wegen dan IJsspeedway banden110 kilo. Dit heeft op het ijs een top van ongeveer 130 km per uur als resultaat!

De banden zitten dus vol met spikes: zo’n 160 in de smallere voorband en zo’n 200 in de achterband. Deze spikes zitten voor het grootste gedeelte aan de linkerkant van de banden, simpelweg omdat de motoren alleen maar linksom racen. Kant-en-klare ijsspeedwaybanden zijn niet in de winkel te koop, ze worden door de coureurs en hun monteurs zelf gemaakt. De kunst is om het beste patroon van spikes in de band te zetten en iedere coureur heeft hier zijn eigen trucjes voor.

 

Adres THIALF Heerenveen

Pim Mulierlaan 1
8443 DA Heerenveen
Telefoon: +31 (0)513 637 700

Bezoek de website